BPA

BPA

College van B&W der Gemeente Amersfoort                                

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,            Amersfoort, 14 augustus 2005.

                                                                                                             

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding:

Er is recent nogal wat commotie geweest over een café aan de Noordewierweg wat een jaar geleden werd gesloten wegens overlast en nu weer een vergunning heeft aangevraagd.

Ook is er de nodige ophef over het “gedogen” van de coffeeshops in Amersfoort door middel van het verstrekken van een Horeca A vergunning ( snackbar) met een (“gedoogd”) verkooppunt van wiet.

Dus officieel toestaan dat er per dag 500 x 5 gram aan de voordeur uit gaat, maar stellen dat men geen 2,5 kilo per dag aan de achterkant mag inkopen.

 

De landelijke overheid heeft voor dit soort zaken ruim twee jaar geleden de Wet Bibob ingesteld. De wet Bibob houdt in: intensieve controle bij de vergunning aanvraag (of de jaarlijkse vergunning verlenging ) van de antecedenten van de vergunninghouder, de financiering, het inkoopbeleid, de handhaving enz enz. enz.

 

Vele steden zijn hier al jaren mee bezig, echter in Amersfoort gebeurt dat naar onze waarneming nog steeds niet. Amersfoort is echter een gemiddelde stad in Nederland en uit integriteit onderzoeken in o.a. Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Maastricht blijkt dat door middel van serieus toepassen van de wet Bibob heel veel zaken adequaat kunnen worden voorkomen c.q. opgelost.

 

Bovenstaande brengt ons tot de volgende vragen:

1.       Is het college op de hoogte van bovenstaande feiten ?

2.       Is het juist dat het college in Amersfoort bij de vergunning verlening van alle Horeca zaken (dus ook de snackbars/ coffeeshops / zachte en harde Horeca) niet de wet Bibob toepast?

3.       Is het juist dat het college bij de vergunning verlenging van alle Horeca zaken (dus ook de snackbars/ coffeeshops / zachte en harde Horeca) niet de wet Bibob toepast?

4.       Wanneer ( met ingang van welke datum ) gaat het college bij de vergunning verlenging van alle Horeca zaken de wet Bibob wel toepassen ?

5.       En wanneer gaat  het college bij de vergunning verstrekking van alle Horeca zaken wel de wet Bibob toepassen ?

 

Het is voor ons een raadsel waarom Amersfoort een ander ondernemers patroon in de Horeca zou moeten hebben dan andere, vergelijkbare steden in Nederland.

 

Niet Rechts, niet Links, maar Eerlijk is de slogan van de BPA. Daar willen wij het college ook graag aanhouden.

 

In afwachting van uw spoedige antwoorden, de fractie van de BPA, 

 

Kees Kraanen, Gerard van Vliet, Hans van Wegen.

_________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 6 september 2005).

__________________________________________________________________________________

 

1.            Uiteraard is ons de wet Bibob bekend. Sinds maart 2005 hebben wij een beleidslijn Bibob vastgesteld en passen we deze toe op horeca-, seks- en recreatie-inrichtingen.

2.   Nee.

3.   Nee.

4.   In beginsel vallen alle aanvragen voor het verkrijgen van een horecavergunning onder de wet Bibob. Uit het oogpunt van efficiency wordt de wet Bibob strategisch toegepast. Sinds de invoering van de beleidslijn Bibob zijn vier aanvragers tijdens de procedure zelf afgehaakt. We constateren dat het vooruitzicht van een nader onderzoek door de fiscale recherche op een aantal aanvragers kennelijk een afschrikkende werking heeft gehad.

De beleidslijn Bibob passen we dus gewoon toe en in de praktijk werkt dit preventief.

5.    Zie 4.

 

 


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen